وظايف آژانس ديجيتال ماركتينگ چيست؟

تبليغات در گوگل نوين ماركتينگ

وظايف آژانس ديجيتال ماركتينگ چيست؟

۱۳ بازديد

آژانس ديجيتال ماركتينگ

وظايف آژانس ديجيتال ماركتينگ چيست؟ شايد در ابتدا احساس كنيد كه اين سوالي ساده است. اما با جستجوي اين عبارت و معادل انگليسي آن در گوگل، متوجه مي‌شويد كه با موضوعي به ظاهر سهل اما در باطن مشكل روبرو هستيد. موضوعي كه مي‌شود صدها جمله درباره آن بحث و گفتگو كرد و شايد در نهايت نيز حق مطلب ادا نشده باشد.
در اين مقاله تلاش من بر اين است تا منابع مطالعاتي گوناگون را با تجربيات شخصي و كاري درهم‌آميزم و به اين سوال و سوالات مرتبط با آن پاسخي درست دهم. در نتيجه مي‌توان گفت كه اين مقاله دقيقا بر اساس منابع مطالعات ذكر شده تدوين نشده است؛ و خوشحال مي‌شوم تجارب و ديدگاه‌هاي شما را نيز در اين زمينه بدانم.

 

شايد با اصول ديجيتال ماركتينگ آشنايي نداشته باشيد اين مقاله مي تواند براي شما مفيد باشد

چرا شناخت وظايف آژانس ديجيتال ماركتينگ مهم است؟

فرد آلن، كمدين معروف آمريكايي، در يكي از استندآپ كمدي‌هايش مي‌گويد: ۸۵ درصد ماجراي آژانس‌هاي تبليغاتي، گيج شدن است و ۱۵ درصد باقيمانده‌ هم كيمسيوني است كه دريافت مي‌كنند.

البته اين جمله بيشتر از هر چيز يك شوخي بامزه است. تصور مي‌كنم فِرِدي، قبل از گفتن اين جمله هنوز مقاله ما را نخوانده.
انسان هميشه با مسئله انتخاب روبرو است. اين انتخاب‌هاي ماست كه وضعيت آينده ما را مشخص مي‌كند. در علم مديريت نيز به مسئله تصميم‌گيري، به عنوان يكي از مهم‌ترين وظايف مديران اشاره شده است. در نتيجه براي داشتن يك انتخاب و تصميم‌گيري درست، كسب آگاهي مسئله مهمي است.

آژانس ديجيتال ماركتينگ

در نتيجه شناخت وظايف آژانس ديجيتال ماركتينگ به مديران كسب و كارها كمك مي‌كند تا در پروسه همكاري با اين آژانس‌ها و برون‌سپاري مسئوليت‌هاي ديجيتال ماركتينگ سازمان مطبوع خود، انتخاب درست‌تري داشته باشند.
همچنين شناخت اين وظايف در پيگيري امور مربوط به ديجيتال ماركتينگ بسيار مؤثر است. شما با خواندن اين مقاله از شركتي كه وظيفه ديجيتال ماركتينگ را به آن مي‌سپاريد تصوير واضح‌تر و انتظارات درست‌تري از آثار فعاليت‌ها‌ آن بر كسب و كارتان به دست مي‌آوريد.
در نتيجه اگر شما نيز تصميم به همكاري با يك آژانس بازاريابي ديجيتال گرفته‌ايد، پيشنهاد مي‌كنم با ادامه اين مقاله همراه ما باشيد.
چرا بايد فعاليت‌هاي آنلاين كسب و كار خود را به آژانس ديجيتال ماركتينگ بسپريم؟
مهم‌ترين دليل برون‌سپاري فعاليت‌هاي آنلاين به ترتيب عبارت اند از:

1. افزايش سرعت رشد در رسيدن به اهداف سازماني در فضاي آنلاين
2. جلوگيري از فعاليت‌هاي اشتباه و كاهش هزينه‌هاي استخدام كاركنان جديد
3. صرفه جويي در هزينه فعال كردن دپارتمان ديجيتال ماركتينگ

آژانس ديجيتال ماركتينگ

آژانس‌هاي ديجيتال ماركتينگ، معمولا تجربه بالايي در انجام فعاليت‌هاي آنلاين دارند. در نتيجه مي‌توانند در مدت بسيار كوتاه‌تري فعاليت‌هاي بازاريابي ديجيتال را براي شما آغاز كنند.
از سويي بي‌تجربگي سازمان مطبوع شما در زمينه ديجيتال ماركتينگ، ممكن است براي شما گران تمام شود. اين در حالي است كه آژانس‌هاي بازاريابي ديجيتال بسيار كمتر دچار خطا شده و شما چوب بي‌تجربي خود را نمي‌خوريد.
در نهايت مهم‌ترين عامل مسئله هزينه‌هاست. بهتر است بدانيد كه فعاليت‌هاي ديجيتال ماركتينگ تركيبي از تخصص‌هاي گوناگون است. در نتيجه در اين آژانس‌ها مجموعه‌اي از متخصصان توسعه بازار، استراتژيست‌ها، طراحان وب و اپليكيشن، توليدكنندگان محتوا، متخصصان سئو و متخصصان شبكه‌هاي اجتماعي مشغول به كارند.
هر كسب و كاري چه كوچك و چه بزرگ، براي كسب نتايج مثبت از ديجيتال ماركتينگ، نيازمند اين نيروهاي متخصص است. اما واقعيت اين است كه كمتر كسب و كاري آنچنان بزرگ است كه استخدام و پرداخت هزينه چنين دپارتمان پرهزينه‌اي، برايش منطقي و توجيه پذير باشد. از سويي در عمل نيز اين كسب و كارها نيازمند نيروي تمام وقت در اين زمينه‌ها نيستند.
در نتيجه براي بسياري از كسب و كارها حتي كسب و كارهاي بزرگ، برون‌سپاري فعاليت‌هاي ديجيتال ماركتينگ تصميمي به‌صرفه و مناسب است.
البته نبايد فراموش كرد كه در مواقعي معدود توجيحات درستي براي فعال كردن اين دپارتمان براي بعضي از كسب و كارها وجود دارد. در اين زمينه توصيه مي‌كنم كه قبل از تصميم‌گيري به درستي و با دقت فراوان هزينه‌ها، نيازمندي‌ها، محدوديت‌هاي زماني و مالي خود را در نظر بگيريد.
در اين حالت نيز بهترين تصميم اين است كه دپارتماني كوچك براي كارسپاري به آژانس‌هاي بزرگ در شركت خود تشكيل دهيد. اين دپارتمان كارش ارائه گزارش، سنجيدن عملكرد و نظارت بر نحوه كاركرد شركت طرف قرارداد شما در موضوع ديجيتال ماركتينگ است.

وظايف آژانس ديجيتال ماركتينگ چيست؟

در اين زمينه مطالب بسيار كمي در وب فارسي و حتي وب انگليسي وجود دارد. شايد تصور اين است كه وظايف آژانس ديجيتال ماركتينگ مسئله‌اي مشخص است و نيازمند توضيحات بيشتر نيست. از سويي منابع مختلف در اين زمينه بيشتر روي وظايف متخصص ديجيتال ماركتينگ تمركز كرده‌اند.

آژانس ديجيتال ماركتينگ

اما همان‌طور كه در بخش قبلي گفتم، بسيار مهم است كه صاحبان كسب و كار براي موفقيت در فرايند همكاري با يك آژانس بازاريابي ديجيتال، شناخت كافي از وظايف آژانس ديجيتال ماركتينگ همكار خود داشته باشند. در نتيجه توصيه مي‌كنم كه اين بخش را با دقت بيشتري مطالعه كنيد.
آژانس‌هاي ديجيتال ماركتينگ معمولا وظايف متنوعي را براي خود تعريف مي‌كنند. البته هر آژانسي بسته به تيم‌هاي تخصصي خود و توانايي‌هاي ويژه كاركنانش، در بعضي وظايف متخصص‌تر است.

در نتيجه اين مسئله، آژانس‌هاي تخصصي شكل گرفته‌اند. مثلا آژانس‌هايي كه روي يك يا چند خدمت خاص تمركز مي‌كنند، مانند آژانس تخصصي بازاريابي شبكه‌هاي اجتماعي كه به صورت تخصصي فعاليت‌هاي شما را در شبكه‌هاي اجتماعي مختلف، ترويج و تبليغ مي‌كند. طبيعتا بسته به نيازهاي شما مي‌توان يك آژانس تخصصي يا يك آژانس كامل را براي برون‌سپاري وظايف انتخاب كرد.

مطالعه بازار و كسب و كار

اولين قدم در همكاري ميان شما و يك آژانس بازاريابي ديجيتال، مطالعه كسب و كار شما و بازار هدف آن است. يك آژانس ديجيتال ماركتينگ خوب، پيش از هر فعاليتي مي‌كوشد به شناخت درستي از كسب و كار شما و بازاري كه در آن فعاليد برسد.

آژانس ديجيتال ماركتينگ

البته اما و اگرهاي فراواني در اين زمينه وجود دارد. مواردي مثل ميزان پيچيدگي كسب و كار شما، ميزان وضوح انتظارات شما از آژانس ديجيتال ماركتينگ، ميزان بودجه در نظر گرفته شده براي اين فعاليت‌ها و… مي‌تواند بر كيفيت و كميت فعاليت‌هاي اين مرحله موثر باشد.
مثلا گاهي يك كسب و كار با خواسته‌اي مبني بر توسعه برند و تبليغات آنلاين خود، به آژانس ديجيتال ماركتينگ ما يعني نوين ماركتينگ مراجعه مي‌كند. در اين شرايط مطالعه بازار و كسب و كار يك كار جدي و زمان‌بر است.

اما گاهي يك كسب و كار با خواسته‌اي مشخص و ساده، مثل كسب رتبه در يك كلمه كليدي مشخص، يا طراحي سايت با ويژگي‌هاي از پيش تعريف شده، يا توليد ميزان مشخصي محتوا در موضوعي از پيش تعريف شده، به سراغ ما مي‌آيد. در اين شرايط معمولا مسئله مطالعه بازار و كسب و كار، اگرچه بي‌اهميت نيست، اما اهميت بسيار كمتري دارد.
در نهايت فراموش نكنيد كه در صورت انجام چنين مطالعه‌اي روي كسب و كار شما، حتما نسخه مكتوب آن را دريافت كنيد و با بررسي آن در صورت وجود تناقض با كسب و كارتان، مراتب را به آژانس مذكور اطلاع دهيد.

تدوين استراتژي و برنامه

طبيعتا اين بخش نيز به فراخور بخش قبلي مي‌تواند پيچيده و يا ساده باشد. اما به هر حال چه براي خواسته‌اي ساده مثل سئوي يك كلمه كليدي خاص، يا خواسته‌اي پيچيده، اين بخش از وظايف آژانس ديجيتال ماركتينگ قابل حذف نيست. در واقع يك استراتژي خوب تفاوت بين شكست و موفقيت را پديد مي‌آورد.

آژانس ديجيتال ماركتينگ

در نتيجه وجود يك استراتژيست خوب، مي‌تواند نقش بسزايي در موفقيت فعاليت‌هاي آژانس بازاريابي ديجيتال داشته باشد. يك استراتژي مشخص بايد بتواند به سوالات زير پاسخ دهد:

  •  اهداف اين پروژه چيست؟
  • از چه روش‌ها و ابزارهايي براي رسيدن به اين اهداف استفاده مي‌كنيم؟
  • چه فعاليت‌هايي توسط چه متخصصاني بايد انجام شود؟
  •  در چه بازه زماني و با چه ميزان هزينه، چه مقدار از اهداف تعيين شده را محقق مي‌كنيم؟

در نهايت اين استراتژي توسط مدير اجرايي پروژه شما اجرا مي‌شود. در پروسه اجرا، آژانس ديجيتال ماركتينگ ممكن است هريك از فعاليت‌هاي زير را به عنوان بخشي از وظايف مورد نياز براي يك پروژه انجام دهد.

طراحي سايت و اپليكيشن

سايت و اپليكيشن نقطه اتصال كسب و كار شما با فضاي آنلاين و نقطه آغاز ساير فعاليت‌هاي ديجيتال ماركتينگ است. به زبان ساده تا چيزي براي معرفي نباشد، فعاليت‌هاي بازاريابي بي‌معني خواهد بود.

آژانس ديجيتال ماركتينگ

وجود يك تيم تخصصي شامل طراح رابط كاربري (UI designer)، توسعه‌دهنده سمت كاربر (Frontend developer) و توسعه‌دهنده سمت سرور (Backend developer)، حداقل نيازمندي‌هاي در اين زمينه است.

به تجربه دريافته‌ام كه پس از تخصص كافي، مهمترين فاكتور يك تيم طراحي سايت و اپليكيشن، صداقت است. در موارد زيادي ديده‌ام كه طراحان سايت و اپليكيشن، بر خلاف نيازهاي واقعي كارفرما و تنها بر اساس منافع شخصي خود پيشنهاد ارائه مي‌كنند.

با اطمينان بالايي مي‌توان گفت بيش از 80 درصد كسب و كارها، براي طراحي سايت خود مي‌توانند با هزينه‌هايي كمتر، از سيستم‌هاي مديريت محتواي (CMS) آماده استفاده كنند و با اين سيستم‌ها همه نيازهاي خود را پوشش دهند.

در نتيجه افتادن در چاه هزينه‌هاي بالاي طراحي‌هاي اختصاصي (مگر در شرايط و نيازهاي خاص پروژه‌هاي بزرگ) موضوعي است كه در اين مرحله بايد به دقت مورد توجه قرار گيرد. در پروژه‌هاي بزرگ هم با قاطعيت تمام مي‌گويم كه طراحي‌هاي اختصاصي چندان آش دهان سوزي نيستند.

بازاريابي محتوا

سال‌ها پيش بيل گيتس در كتاب كسب و كار بر بال انديشه گفت: محتوا پادشاه است! و امروز اين پادشاهي بسيار شوكت‌مندتر از سابق است.

آژانس ديجيتال ماركتينگ

حقيقت اين است كه اين جمله، يك جمله تبليغاتي نيست؛ بلكه نشات گرفته از واقعيت امر محتواست. شايد بهتر باشد بگويم جهان آفرينش بر پايه‌هاي محتوا بنا شده است. آنوقت ساده‌تر مي‌توان به اهميت محتوا پي‌برد.
محتوا مانند خون در رگ‌ها، در همه‌جا جاري است. هرچيزي كه مفهومي دارد، يعني محتوايي دارد. در فضاي وب نيز اين قاعده برقرار است. تصاوير، ويدئوها، متون، فايل‌هاي صوتي و… همگي اشكالي از محتوا هستند. واقعا اگر محتوا نبود جهان از معني تهي مي‌شد.
در نتيجه يكي از وظايف آژانس ديجيتال ماركتينگ كه اهميت بسياري دارد، توليد محتواي با كيفيت و متناسب با كسب و كار شماست. در اين زمينه آژانس بازاريابي ديجيتال نيازمند متخصصاني براي توليد محتوا است كه علاوه بر درك عميق محتواي مناسب و قابل انتشار در فضاي وب، ذهني خلاق و دستي توانمند براي نگارش داشته باشد. تسلط بر اصول نگارش و درست‌نويسي نيز ساده‌ترين مسئله‌اي است كه متخصصان توليد محتوا بايد به آن اشراف داشته باشند.
در اين زمينه بررسي فعاليت‌هاي پيشين آژانس‌هاي ديجيتال ماركتينگ و سايت و شبكه‌هاي اجتماعي خود همان آژانس مانند سايت نوين ماركتينگ ، مي‌تواند بر اطمينان شما از بالا بودن كيفيت محتواي توليد بيفزايد.

سئو

از ديگر وظايف آژانس ديجيتال ماركتينگ سئو يا همان بهينه سازي سايت براي موتورهاي جستجو است. بهترين سايت‌ها به همراه جذاب‌ترين محتواها؛ ديده نخواهند شد مگر اينكه در نتايج جستجوي گوگل در جايگاه مناسبي قرار گيرند.

آژانس ديجيتال ماركتينگ

سئو مجموعه‌اي از دانش‌هاست كه موجب بهبود رتبه صفحات وب‌سايت شما در نتايج جستجوي مرتبط مي‌شود. سئو در واقع دانشي ميان‌رشته‌اي است، از سويي ارتباط تنگاتنگي با محتوا و از سوي ديگر ارتباط موثري با طراحي سايت دارد. در نتيجه يك متخصص سئو علاوه بر دانش سئو، نيازمند اطلاعات كافي در زمينه توليد محتوا و طراحي سايت است.
معمولا سئو پاي ثابت وظايف آژانس ديجيتال ماركتينگ است. براي يافتن يك آژانس بازاريابي ديجيتال خوب در زمينه سئو، بهترين كار بررسي پروژه‌هاي قبلي و نتايج حاصل شده از آنهاست. البته در اين بررسي نيز، بهترين شيوه سوال كردن از مشتريان قبلي است.
همين طور جستجو در بخش privet مرورگر اينترنتتان هم هيچ وقت به شما دروغ نمي‌گويد. كافي است كلمه كليد پروژه‌هاي كار شده را از آژانس ديجيتال ماركتينگ مدنظرتان بپرسيد. ولي از من مي‌شنويد در مذاكرات خود بگذاريد مدير آژانس ديجيتال ماركتينگ چند كلمه كليدي را كه به صفحه اول گوگل رسانده، به شما نشان دهد.

تبليغات آنلاين

تبليغات آنلاين در واقع بخش كوچك اما بسيار موثر بازاريابي ديجيتال است. تبليغات آنلاين با اهداف مشخصي مثل برندسازي يا فروش محصول و خدمت انجام مي‌شود. يكي از وظايف آژانس ديجيتال ماركتينگ توانايي مديريت تبليغات آنلاين در رسانه‌هاي مختلف ديجيتال و كسب بهترين نتايج از آن است.

آژانس ديجيتال ماركتينگ

 

از آنجا كه بزرگ‌ترين كارگزار تبليغات آنلاين جهان، موتور جستجوي گوگل است. يك شركت ديجيتال ماركتينگ موفق، شركتي است كه به خوبي با اصول تبليغات در گوگل يا همان Google AdWords آشنايي داشته باشد. همچنين وجود متخصصاني با توانايي بررسي بازخوردهاي تبليغات آنلاين و بهبود ROI در تيم تبليغات آنلاين آژانس‌هاي ديجيتال ماركتينگ، مسئله مهمي است.
ROI واژه‌اي بر گرفته از عبارت Return on investment به معناي نرخ بازگشت سرمايه يا بازده سرمايه است. در واقع يك تيم متخصص در تبليغات آنلاين بايد بتواند تا حد ممكن استراتژي‌هاي تبليغات آنلاين را براي مشتريان خود بهينه كرده؛ تا مشتريان به بيشترين ROI ممكن از تبليغات آنلاين برسند.
در نهايت فراموش نكنيد كه تبليغات آنلاين تنها مختص به گوگل نيست. بخصوص در فضاي وب فارسي اين مسئله كمي پررنگ‌تر است و رسانه‌هاي متنوع براي تبليغات آنلاين در دسترس شما قرار دارد.

بازاريابي شبكه‌هاي اجتماعي

در نهايت از آخرين وظايف آژانس ديجيتال ماركتينگ بايد به بازاريابي شبكه‌هاي اجتماعي اشاره كرد. اين روزها افراد جامعه زمان زيادي را در شبكه‌هاي اجتماعي مي‌گذرانند و در نتيجه اين شبكه‌ها، زميني حاصل‌خيز براي روياندن مشتريان وفادار براي شمايند.

آژانس ديجيتال ماركتينگ

متخصصان بازاريابي در شبكه‌هاي اجتماعي بايد تسلط كافي بر شبكه‌هاي اجتماعي پرطرفردار داشته باشند. اين افراد همچنين بايد شناخت خوبي از انواع رسانه‌هاي اجتماعي و كاركرد و ويژگي‌هاي هريك از آنها براي كسب و كارهاي مختلف داشته باشند.
متخصصان شبكه‌هاي اجتماعي بايد به خوبي بتوانند با كاربران اين رسانه‌ها ارتباط برقرار كنند و فضاي رسانه‌اي مثبتي را براي كسب و كار شما فراهم آورند.
همچنين آشنايي با روش‌ها و اصول افزايش طرفداران (follower) در شبكه‌هاي اجتماعي مختلف، يكي از ‌تخصص‌هايي است كه بايد توسط آژانس بازاريابي ديجيتال شما به اثبات رسيده باشد.
در نهايت اميدوارم توانسته باشم تا حدودي وظايف آژانس ديجيتال ماركتينگ را تعريف كنم؛ و اين مقاله راهنماي خوبي براي انتخاب يك آژانس ديجيتال ماركتينگ خوب باشد.

اگر هنوز آژانسي را نيافته ايد كه همه اين خدمات بسيار مهم را به براي شما فراهم آورد چندان وقت خود را هدر ندهيد و با نوين‌ ماركتينگتماس بگيريد.

همچنين خوشحال مي‌شوم تجربه شما را از همكاري با آژانس‌هاي ديجيتال ماركتينگ و برون‌سپاري فعاليت‌هاي ديجيتال بدانم.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.