معرفي ابزارهاي Ahrefs كه براي سئوي حرفه‌اي به آن نياز داريد

۱۱ بازديد

ابزارهاي Ahrefs

اگر در دنياي سئو مشغول فعاليت هستيد؛ حتما مزايا و ضرورت استفاده از سرويس‌هاي آنلاين براي بررسي فاكتورهاي مختلف مرتبط با سئوي سايت را مي‌دانيد. در اين زمينه نيز سرويس‌هاي متعددي به وجود آمده‌اند. در اين مقاله مي‌خواهيم يكي از بهترين و مطرح‌ترين سرويس‌هاي مرتبط با بررسي سئوي سايت را به شما معرفي مي‌كنيم. ابزارهاي Ahrefs سرويسي است كه علي‌رغم هزينه بالا، به دليل اطلاعات دقيق و ازشمندي كه ارائه مي‌دهد؛ به شدت ارزش امتحان كردن دارد. ناگفته نماند كه ما نيز در دپارتمان سئوي نوين ماركتينگ، از اين ابزار براي تحليل داده‌هاي وب‌سايت مشتريان خود استفاده مي‌كنيم.

ابزارهاي Ahrefs را دقيق‌تر بشناسيد

وب‌سايت Ahrefs جايي است كه شما مي‌توانيد خدمات اين سرويس را مشاهده كنيد. البته براي استفاده از آن‌ها بايد در اين سايت ثبت‌نام كنيد.

Ahrefs

به زبان ساده ابزارهاي Ahrefs سرويسي براي رشد جستجوي ترافيك شما از طريق بررسي وضعيت سئوي وب‌سايت شما و رقباي‌تان است. با استفاده از ابزارهاي Ahrefs مي‌توانيد رشد ترافيك، لينك‌هاي دريافتي و… وب‌سايت خود را به دقت بررسي كنيد. اين سرويس به شما كمك مي‌كند تا كشف كنيد كه چرا رقباي شما در رتبه بهتري از شما قرار دارند؛ و راه حل پيشي گرفتن از آن‌ها چيست.

Ahrefs شش ابزار اصلي دارد كه در اين مقاله به معرفي امكانات و روش كار آن‌ها مي‌پردازيم.

  1. ابزار تحليل رقبا Competitive Analysis
  2. ابزار جستجوي كلمات كليدي Keyword Research
  3. ابزار جستجوي بكلينك‌ها Backlink Research
  4. ابزار بررسي محتوا Content Research
  5. ابزار بررسي رتبه سايت‌ها Rank Tracking
  6. ابزار نظارت بر وب‌سايت Web Monitoring

ابزار تحليل رقبا Competitive Analysis

اين ابزار بخشي از ابزار Site Explore است؛ كه به شما اجازه مي‌دهد به بررسي وضعيت ترافيك وب‌سايت (به تفكيك ترافيك طبيعي و ترافيك دريافتي از تبليغات در گوگل) و بكلينك‌هاي خارجي آن بپردازيد. از اين ابزار مي‌توان براي سايت خود و سايت‌هاي رقبا استفاده كنيد.

Ahrefs

ابزار تحليل ترافيك وب‌سايت كمك مي‌كند تا بدانيد سايت شما و رقباي‌تان چقدر بازديد داريد.

همچنين ابزار بررسي بكلينك‌هاي خارجي كمك مي‌كند تا لينك‌هاي دريافتي سايت خود و رقبا را به دقت بررسي كنيد. اين ابزار اطلاعات زيادي در اختيار شما قرار مي‌دهد. از جمله اين اطلاعات مي‌توان به آدرس صفحه دريافت لينك، فالو يا نوفالو بودن، كلمه كليدي، نوع و كيفيت بكلينك اشاره كرد.

در عمل اين ابزار علاوه بر مزاياي مختلفي كه دارد؛ امكان بسيار خوبي براي پيدا كردن بهترين صفحات وب براي ساخت بكلينك است.

ابزار جستجوي كلمات كليدي Keyword Research

ساده‌ترين ويژگي اين ابزار آن است كه به شما اجازه مي‌دهد وضعيت رتبه‌بندي يكي كلمه كليدي را از نظر سختي و آساني بررسي كنيد. فاكتورهاي مختلفي در اين بخش مطرح مي‌شود كه به شما كمك مي‌كند بدانيد يك كلمه كليدي چقدر جستجو مي‌شود، چه رقبايي نتايج ابتدايي جستجو را به خود اختصاص داده‌اند و سختي رسيدن به رتبه‌هاي برتر جستجو چقدر است.

Ahrefs

جالب است بدانيد كه پايگاه‌هاي داده ابزارهاي Ahrefs بيش از 3 ميليارد كلمه كليدي را مورد بررسي قرار داده‌اند و اين پايگاه داده را به طور مرتب آپديت مي‌كنند. در نتيجه اطلاعات جامعي از آن كلمه كليدي را در اختيار شما قرار مي‌دهند. همچنين يكي از ويژگي‌هاي مفيد اين سرويس اين است كه با توجه به پايگاه داده گسترده خود، پيشنهادات مرتبط جالبي را با توجه به كلمه كليدي مدنظر شما ارائه مي‌دهد. پيشنهادي كه مي‌تواند در تصميم‌گيري براي انتخاب بهترين كلمات كليدي بسيار موثر باشد.

اين ابزار مي‌تواند روندهاي جستجو را در بازه‌هاي زماني مختلف به شما نشان دهد. اين ويژگي ديدگاهي عالي در مورد رفتار جستجوگرها به شما ارائه مي‌دهد. همچنين Ahrefs شايد تنها ابزاري باشد كه ميزان كليك روي هر نتيجه، نرخ بازگشت كاربر و جستجوي دوباره آن كلمه كليدي و مواردي از اين دست را نيز به شما ارائه مي‌دهد.

ديگر امكان مفيد اين ابزار توانايي بررسي رتبه صفحات وب‌سايت شما و رقباي‌‌تان در كلمات كليدي مد نظر است. اين امكان يك ويژگي عالي دارد كه مي‌تواند تاريخچه رتبه را نيز در نتايج جستجو نمايش دهد.

در نهايت در اين بخش مي‌توانيد تاريخچه جستجوهاي خود براي سنجش كلمات كليدي را نيز ذخيره كنيد.

ابزار جستجوي بكلينك‌ها Backlink Research

اين ابزار نيز بخشي از ابزار Site Explore است؛ كه به شما كمك مي‌كند لينك‌هاي دريافتي خود و رقباي‌تان را به دقت بررسي كنيد. در واقع اين ابزار بخشي از ابزار تحليل رقبا است كه به صورت تخصصي به بررسي موضوع بكلينك‌هاي دريافتي مي‌پردازد.

Ahrefs

جالب است بدانيد كه سرويس Ahrefs طي هر 24 ساعت حدود 4 ميليارد صفحه وب را بررسي مي‌كند؛ تا بتواند اطلاعات خود را هر 15 دقيقه يك بار به‌روز كند. اين كار عظيم با داشتن بيش از 38 هزار هسته سي پي يو در هزاران سرور اين سرويس، فراهم شده است.

پيشنهاد مي‌كنم هر آدرس اينترنتي را كه مهم است به اين ابزار بسپاريد و تمام پيوندهاي آن‌را به همراه اكثر معيارهاي مهم سئو درباره آن دريافت كنيد.

گزارش‌هاي پيشرفته اين بخش، از جمله تقسيم‌بندي لينك‌هاي دريافتي به گروه‌هاي مختلف بر اساس ويژگي‌هاي مختلف و استفاده از فيلترهاي دستي به شما اجازه مي‌دهد اطلاعات عميق‌تري درباره اين پيوندها به دست آوريد.

ابزار بررسي محتوا Content Research

ابزار بررسي محتواي Ahrefs به شما كمك مي‌كند محتواهاي با كيفيت را براي يكي كلمه كليدي مشخص پيدا كنيد. اين ابزار با استفاده از ميزان اشتراك‌گذاري يك محتوا در شبكه‌هاي اجتماعي، ميزان لينك‌هاي دريافتي و ميزان دريافت كليك از جستجوي ارگانيك، به رده‌بندي انواع محتوا مي‌پردازد.

Ahrefs

در واقع اين ابزار يك ابزار ويژه براي مديران، توليدكنندگان و بازاريابان محتواست. اين ابزار به آن‌ها كمك مي‌كند كه بدانند چه محتواهايي در يك موضوع خاص، نزد كاربران محبوب‌تر هستند. اين محبوبيت همان‌طور كه گفته شد بر اساس ميزان مورد توجه قرار گرفتن محتوا در شبكه‌هاي اجتماعي مختلف و ميزان لينك دريافتي از سايت‌هاي ديگر بررسي مي‌شود.

به هر حال يك نويسنده حرفه‌اي به خوبي مي‌داند كه مشاهده و بررسي بهترين مقالات در يك موضوع خاص، چقدر مي‌تواند در نوشتن يك متن جديد درباره آن موضوع كمك‌كننده باشد.

ابزار بررسي رتبه سايت‌ها Rank Tracking

اين ابزار قديمي‌ترين ابزار وب‌سايت Ahrefs است كه در طول زمان تكامل يافته است. از اين رو از بخش‌هاي ريز و درشت بسياري برخوردار است. اما به زبان ساده وظيفه اين ابزار نظارت بر رتبه‌بندي‌هاي سايت شما در طول دوره‌هاي زماني مختلف و مقايسه عملكرد شما با رقبا است.

Ahrefs

اين ابزار رتبه‌بندي‌هاي شما را در گوگل به طور مرتب بررسي كرده و گزارش‌هاي تحليلي و منظم را به ايميل شما ارسال مي‌كند.

ارائه رتبه شما در كلمات كليدي مختلف بر اساس موبايل و دسكتاپ در بيش از 170 كشور، ويژگي خاصي است كه فقط اين سرويس در اختيار شما مي‌گذارد.

در واقع اين ابزار ارائه‌دهنده تجسمي دقيق از روند پيشرفت سئوي وب‌سايت شما خواهد بود. به كمك رابط گرافيكي اين ابزار مي‌توانيد به خوبي روند تغييرات در ترافيك، ميانگين موقعيت كلمات كليدي در نتايج جستجوي گوگل، Featured SERP سايت و تعداد و وضعيت هركدام و… را به خوبي در طول زمان بررسي كنيد.

يكي از ويژگي‌هاي جالب اين ابزار تقسيم‌بندي و توزيع موقعيت صفحات شما در نتايج جستجوي گوگل است. اين تحليل به شما مي‌گويد چند درصد از صفحات شما در رتبه‌هاي 1 تا 3، چند درصد در رتبه‌هاي 4 تا 10، 11 تا 50 و 51 تا 100 است.

در اين ابزار Ahrefs مي‌توانيد به طور اختصاصي براي هر كلمه كليدي خاص به بررسي ميزان ترافيك و جزئيات آن بپردازيد.

هم‌چنين اگر وب‌سايت شما داراي Featured SERP باشد، مي‌توانيد آمار ترافيك و جزئيات آن را براي 13 ويژگي زير نيز دريافت كنيد (منظور از Featured SERP نمايش نتايج به شكلي ويژه و متفاوت با شكل نمايش نتايج به صورت سنتي در گوگل است.):

  1. Featured snippet
  2. Site links
  3. Top stories
  4. Image pack
  5. Thumbnails
  6. Adwords top
  7. Adwords bottom
  8. Shopping results
  9. Knowledge card
  10. Knowledge panel
  11. Videos
  12. Tweets box
  13. People also ask

با استفاده از اين ويژگي و در صورت استفاده از اين شكل كدها براي نمايش ويژه نتايج وب‌سايت خود در گوگل، مي‌توانيد تحليل‌هاي مختلفي را از عملكرد هركدام از آن‌ها از نظر ميزان ترافيك و… به دست آوريد.

ويژگي ديگر ابزار بررسي رتبه سايت‌ها در Ahrefs توانايي مقايسه 5 سايت از رقبا است. Ahrefs در سه حوزه كليدي رتبه‌بندي پيشرفت، ميزان ترافيك جستجو و Featured SERP ها، گزارش‌هاي خوبي از مقايسه شما با رقباي‌تان توليد مي‌كند.

ابزار زنگ هشدار Alerts

اين ابزار آخرين سرويس از مجموعه ابزارهاي Ahrefs است؛ و همانطور كه از نامش پيداست ابزاري براي اعلام هشدار بر اساس تغييرات رخ داده روي لينك‌هاي خارجي سايت شما است.

هر زماني كه شما يا رقباي شما يك لينك جديد دريافت كرده يا يك لينك شما شكسته مي‌شود؛ ايميل هشدار دريافت مي‌كنيد. اين روش يك راه عالي براي پيگيري بكلينك‌هاي ساخته شده و دريافتي است؛ كه طي مرور زمان دچار مشكل نشوند.

در اين قسمت هم‌چنين مي‌توانيد براي موارد ديگري مثل منشن‌هايي كه در سايت شما و رقبا به يك كلمه كليدي زده مي‌شود؛ زنگ هشدار تعريف كنيد.

چرا بايد ابزارهاي Ahrefs و موارد مشابه را بشناسيم؟

استفاده از سرويس‌هايي مشابه Ahrefs با توجه به قيمت برابري دلار و ريال هزينه‌هاي زيادي دارد. در نتيجه بسياري از مديران سايت‌ها را از خود فراري مي‌دهد. هرچند اگر يك بار تجربه استفاده از آن‌ها را داشته باشيد؛ به ارزشمندي شگفت‌انگيز آن پي مي‌بريد.

آشنايي با اين ابزار و ساير ابزارهاي مشابه كمك مي‌كند ديد بهتري به موضوعات پر اهميت سئو داشته باشيد. سئو اگرچه فرآيندي نسبتا ساده است؛ اما نيازمند نظمي مثال زدني و توانايي تفكر همه‌جانبه است. از اين رو در پروژه‌هاي بزرگ و حساس، كنترل همه موارد از عهده نيروي انساني خارج است. اين‌جاست كه سرويس‌هاي مبتني بر سئو قدرت خود را نشان مي‌دهند.

ما در نوين ماركتينگ از سرويس‌هاي آنلاين متعددي براي بهبود فرآيند سئوي وب‌سايت مشتريان خود استفاده مي‌كنيم؛ كه يكي از آن‌ها را نيز در اين مقاله به شما معرفي كرديم.

تلاش من بر اين است كه ساير سرويس‌هاي بين‌المللي و مطرح در زمينه ديجيتال ماركتينگ و سئو را به مرور به شما معرفي كنم. خوشحال مي‌شوم اگر تجربه استفاده از Ahrefs و ساير سرويس‌هاي سئو را داشته‌ايد؛ تجربه خود را با ما در ميان بگذاريد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.